Българите в чужбина: Милена Попова от Europeana

Категории: Истории, Посланици | Публикувано на 31 May 2017

Милена Попова е завършила Университета по национално и световно стопанство в София, а в момента е Мениджър бизнес развитие в Europeana в Холандия.

Разкажи ни повече за Europeana и защо избра да работиш там?

Европеана е европейската платформа за дигитално културно наследство. Тя стартира през 2008 като инициатива на Европейската комисия и понастоящем предлага достъп до повече от 54 милиона дигитални обекта от над 3500 музея, библиотеки, архиви и галерии в Европа. Тази огромна база данни се отличава с голямо тематично, медийно и езиково разнообразие. Потребителите могат да намерят дигитални версии на книги, произведения на изкуството, географски карти, писма, фотографии, филми и т.н. от различни периоди; да търсят изображения, текстови файлове, аудио, видео и дори 3D съдържание; да избират дигитални обекти от 36 държави и език на интерфейса (22 езика).

Европеана е динамична организация, която работи тясно с дигиталните библиотеки в Америка, Индия, Австралия и Нова Зеландия за разработване и приложение на добри практики в културната сфера.

За мен Европеана е уникална инициатива, която, с помощта на съвременните технологии, прави европейското културно наследство достъпно за всекиго и насърчава хората да променят своя свят като изполват това богато съдържание и своето въображение за забавление, работни и/или образователни проекти.

 

Работата ти е свързана с използването на културно съдържание в образованието – какви са добрите практики в тази сфера?

В световен мащаб се отбелязва все по-голямо приложение на технологиите в образованието (от използването на компютри и таблети в учебните заведения до предлагането на онлайн курсове и материали). Дигиталните данни, могат лесно да бъдат интегрирани в разнообразни образователни материали и да обогатят учебния процес с нова гледна точка и ресурси.

Друга тенденция е акцентът върху образование, което развива социални и творчески умения у младите хора, необходими за живота им в мултикултурно и динамично общество.

Образованието е огромен и комплексен „пазар“, поради което Европеана се фокусира върху средното образование и работи изключително с партньори (министерства на образованието, образователни неправителствени организации и асоциации, разработчици на образователни приложения). Целта е да се интегрира (избрано) съдържание в партньорските национални и/или тематични образователни портали и програми и по този начин да се достигне ефективно до учители и студенти в Европа.

Един от нашите стратегически партньори е European Schoolnet, асоциацията на 31 европейски министерства на образованието. През последните две години ние работихме съвместно по публикуването на селекция от Европеана на партньорския портал Learning Re-source Exchange и разработването на образователни материали и педагогически сценарии, ползващи съдържание от Европеана, в рамките на семинари с учители от цяла Европа.

Важен партньор е и EUROCLIO, европейската асоциация на учителите по история. Понастоящем, техният онлайн портал Historiana, представя над 20 подбрани колекции от Европеана обекти, свързани със събития като Първата Световна Война и исторически фигури като Жана Д‘Арк, кралица Виктория и Сталин.

Интересен е и съвместният ни проект с Apple в рамките на тяхната програма Apple Distinguished Educator in Residence. Европеана заедно с EUROCLIO и белгийския Apple-сертифициран учител по история Gwen Vergouwen разработи и публикува Multi-Touch книга и iTunes U курс на тема „Първа Световна война: сблъсък на перспективи“. Материалите са налични на английски и холандски език и могат да се свалят безплатно на iTunes. Книгата и курсът се използват в учебни занимания в Белгия и се радват на интерес от цял свят (първите десет страни по брой на сваляния са комбинация от европейски, азиатски страни и Северна Америка).

Конкурсите “Europeana challеnges”, дават финансова подкрепа на иновативни проекти – кои са най-креативните примери от минали издания?

Europeana Challenges са онлайн конкурси с цел идентифициране и подпомагане на иновативни проекти с дигитално културно съдържание. Те са отворени за предприемачи от цяла Европа и предлагат награден фонд от 20 хиляди евро. Europeana Challeng-es се организират до два пъти годишно и обикновено се фокусират върху тема, богато представена в Европеана (темите на предишните конкурси са Мода, Изкуство, Музика, Първа Световна Война).

Един от най-креативните примери и победител от първия конкурс е Storypix. Разработен от холандския едноименен стартъп, Storypix е онлайн приложение, което позволява кинематично изживяване на изкуството в публични пространства. Приложението свързва смартфона на потребителя с външен дигитален екран на база неговата локация и му позволява да взаимодейства с (изображението на) произведението на изкуството на този екран: да го разглежда в детайли; да прочете или чуе кратки забавни истории, свръзани с него; да добави и сподели в социалните мрежи своята история или преживяване. Повече в краткото видео.

Storypix получи 15 хиляди евро от Европеана за разработване на прототипа. В края на юни 2017 холандската компания ще представи своето приложение пред европейски инвеститори с цел набиране на допълнителни средства за следващия етап на продуктово развитие.

Разкажи ни за една добра идея/практика, която виждаш в чужбина и ти се иска да видиш осъществена обратно в България?

Ще се спра на практика от моята сфера. В чужбина музеите и библиотеките се стремят все повече да работят с творческите индустрии (дизайнери, програмисти, makers) за да предложат повече интерактивни преживявания на своите посетители – онлайн игри или дори виртуални турове – и по този начин да се превърнат в желано място за (семейно) забавление. Бих се радвала да видя повече подобни партньорства в България.

Как оставаш свързана с България макар и от разстояние?

Връзката ми с България е силна и, благодарение на дигиталните технологии, лесно осъществима. Редовно се чувам с близките си и следя новините от България. В известна степен, работата в Европеана ме свързва и професионално – българските културни институции подават съдържание към Европеана (например, има прекрасна селекция от изображения на тракийските съкровища и гробници); в технологично отношение сме работили с българската софтуерна компания Онтотекст; провеждали сме съвместни кампании с Варненската библиотека; нашите конкурси са открити и за предприемачи от България.

Надявам се да има и други възможности за професионално сътрудничество във връзка с предстоящото българско председателство на ЕС (2018), общоевропейската кампания във връзка с Годината на европейското културно наследство (2018) и избора на Пловдив за Европейска столица на културата (2019).

 

Кой е най-добрият съвет, които си получавала във връзка с професионалното ти и/или личностно развитие?

Имам щастието да получавам добри съвети от няколко ментори – успели хора в различни сфери, българи и чужденци. Но най-близкият ми съветник е моят баща, който има дългогодишен управленски опит и винаги ме е насърчавал да вярвам в себе и да не се отказвам от целите и мечтите си. В кратка форма, този съвет звучи така: „Знай, че всяка нерешима задача има най-малко седем решения!“

Leave a Reply

Tuk-Tam Copyright 2016. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com