Организационната култура и екипното щастие

Категории: Експертни статии | Публикувано на 19 декември 2016

workplace-1245776_1280

 

Организационната култура се намира в гръбнака на една компания и е един от четирите най-важни компонента, които имат влияние върху развитието на всеки бизнес. А те са – индустрията в която оперира, процесът на работа, екипът и културата.

 

В много случаи организационната културата бива опростена до имиджа, която една компания поддържа за себе си като работодател. Както Ласло Бок, бивш вице-президент на отдел човешки ресурси в Google, твърди, културата на една компания често може да бъде опростена до физическите артефакти – шарен и голям офис, джага в коридора, стаята за отдих и доброто кафе.

 

Много по-важни, обаче, са ценностите и принципите, които изграждат културата на една компания в дълбочина и дали те се споделят от хората, които работят в нея. Те са в основата на правилната и лесна комуникация, на процеса на работа, на начина по който се взимат решения за бъдещето на бизнеса. Бих се съгласила и с учените, които включват и клиентите в сбора от компоненти, които изграждат организационната култура на компанията. Като цяло, за мен тя е основна нишка в тъканта на бизнеса и колкото по-рано лидерите на една компания започнат да носят съзнание за този факт, толкова по-добре за организацията.

 

Културата на щастие – ще дойдат да ни снимат, усмихвай се и се облечи по-прилично

 

Изключително важно е служителите на една компания да се идентифицират с нейните цели, ценности и разбирания. Точно този резонанс води до повишаване на нивото на щастие на екипа. Когато се говори за щастие на служителите е важно да се отбележи, че това не са усмихнати безгрижни хора на корпоративни снимки и безкрайни фирмени партита и бонуси. Това не е поредното модерно понятие, което цели да направи една компания hip или може да се спусне като стратегия от мениджмънта – от днес ние искаме служителите ни да са щастливи.

 

Културата на щастие на работното място е въпрос дали един професионалист изпитва високо ниво на удовлетвореност от работата, която върши.

 

Удовлетворението при различните хора идва от различни фактори. Най-често това са предизвикателни проекти, екип, от който черпи знание, адекватен работен процес и възможност за професионално развитие. И не на последно място служителят трябва да се чувства справедливо възнаграден за труда си за да може да се фокусира върху това, което умее да прави най-добре. Също така, важна е и степента на доверие, което компанията има в своите служители. Тя се изразява чрез автономността и достъпа до информация, с които хората в една компания разполагат.

 

Парите не купуват щастие, но щастието може да донесе пари на бизнеса

 

Щастливият служител е много по-продуктивен, мотивиран и ангажиран с проблемите на компанията от колкото този, който е нещастен на работното си място. Нещо повече, статистиката сочи, че щастливите служители са способни да разрешават сложни проблеми по-бързо, а компаниите с високо ниво на щастие в екипите си имат по-висока печалба и по-стабилна връзка с клиентите си. От друга страна, слабо мотивираните и недоволни служители рядко разгръщат пълния си потенциал и не са склонни да споделят своето знание с колегите си. Нещо повече, те могат да се окажат “токсични” за мотивацията и на останалите хора от екипа.

 

Организационна култура for dummies

Ако искате да изградите стабилна организационна култура във вашата организация, започнете от следните неща:

 

Визия и ценности, които екипът споделя.

Безспорен факт е, че всяка компания има нужда ясно да определи кои са ценностите, които изповядва. Това са кодовете, които я определят пред клиентите, бизнес партньорите и света като цяло. Изключително важно е хората в екипа на тази организация да изповядват същите ценности или поне по-голямата част от тях. Същото се отнася и до визията – когато компанията и служителите гледат в една посока, пътят към постигането на целите е много по-кратък.

 

Споделена отговорност и доверие в екипа от страна на лидерите на компанията.

Това от една страна означава автономност на служителите да взимат решения, т.е. липса на микромениджмънт. От друга – прозрачност в максимална възможна степен. Достъпът до информация за компанията повишава ангажираността на служителите значително и отговорността за успеха се разпределя по-равномерно.

 

Внимателен подбор на новите попълнения към екипа.

Наемането на хора е жизнено важно за всяка компания, затова към този процес трябва да се подхожда умно. Здравата организационна култура се крепи на екипа и всяка част от него е важна.

 

Непрестанната обратна връзка

Тя e изключително важен процес за всеки екип. Без нея, няма как една компания да е наясно дали всички са наясно с визията и целите й. Даването и приемането на обратна връзка е знак за зряла и устойчива организационна култура.

Няма универсална формула за успех в бизнеса, но едно е ясно – бизнес целите се постигат от хората и целенасоченото създаване на благоприятна организационна култура и екипно щастие са най-бързите катализатори за успеха на всяка организация.

 

sanya-spasova

Саня Спасова е Culture Chief в дигиталната агенция Despark. Отговорностите й включват ежедневна грижа за екипа и поддържане на имиджа на Despark като работодател. Вярва, че професията й ще бъде все по-често срещана в български компании. Свободното си време предпочита да прекарва пътувайки, на йога постелката или в планината с или без ски.

 

 

 

 

Коментари

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com