Преместване на багаж и покъщнина

Категории: Блог | Публикувано на 4 юни 2012

След като решиш да се върнеш в България, идва неприятният момент с планирането на преместването на багажи.  Първият въпрос, на който трябва да си отговориш е дали ще се местиш със собствени сили или ще се обърнеш към специализирана фирма. При втория вариант е лесно – обикновено попадаш на професионалисти, които те насочват как да постъпиш. Ето още малко съвети в поредната тема от нашия Гид на новодошлия.

При варианта аз, семейство и приятели има няколко стъпки, които могат да спестят време, пари и усилия. 

Транспорт

Най-важното е да се определи колко багаж ще се пренася. Ако местеното ще се извършва със сухопътен или морски транспорт, трябва да се определи обемът на вещите. Ако планирате да изпратите товара по въздух – тогава са важни и обемът, и килограмите на пратката. След като разполагате с тези данни, поискайте цена от поне три транспортни фирми. След като се спрете на една от тях и се разберете за цена, дата на товарене и разтоварване, си поискайте фактура и/или транспортен документ. За морски и въздушен транспорт, препоръката ми е да използвате специализирана фирма. Това не означава, че не може да поискате отстъпка, ако сами опаковате и/или натоварите багажа.

Опаковане

Във всеки по-голям хипермаркет се предлагат празни кашони и тиксо. Добре е да си купите и опаковъчна хартия за чупливите неща. Внимавайте с размера на кашоните – тежки неща като книги и документи се слагат в най-малките кашончета, по-леките като завивки и дрехи в по-обемисти. Разглобявайте мебели само и единствено ако се налага. Особено мебелите тип IKEA не понасят повече от две-три разглобявания и сглобявания.

Товарене

Тежките картони и мебели от долу, върху тях по-леки кашончета и мебели. При групажните сухопътни пратки ви продават линейни метри от камиона и правилното натоварване ще ви предпази от надвишаване на тези метри, и съответно корекция в цената.

Комуникация

Поискайте номер на шофьора, който ще кара вещите ви до България. В този бранш често има забавяния и е за предпочитане да може да получавате информация за това къде се намира камионът в случай на закъснение.

Митница

Това е най-сложната част от преместването. С изключение на страните от ЕС трябва да се направи изходяща и входяща митница на вашата пратка. Експортът зависи от правилата на съответна държава. За безмитен внос в България се изискват следните условия за завръщащи се българи:

1. Собственикът на багажа да е живял поне 12 месеца извън страната и да може да го докаже (сметки за комунални услуги, договор за работа, договор за наем, печати в паспорта ).

2. Собственикът на багажа да се завръща окончателно на територията на страната. Попълва се нотариално заверена декларация, която не ви ангажира с нищо, освен с това, че багажът се води 12 месеца под митнически контрол и нямате право да го ре-експортирате безмитно.

В случай, че нямате търпение да се занимавате с митници, обърнете се или към специализирана фирма за премествания или към митнически агент, който с пълномощно да освободи пратката.

Много е важно да се знае, че митническите формалности се извършват в областта, в която е постоянният ви адрес по лична карта, без значение къде ще живеете в България. Тоест ако по адресна регистрация сте от Бургас, но смятате да живееете в София – пратката ви трябва да отиде до Бургас, да се „освободи” на митница и после да си закарате багажа в новия дом.

Разтоварване

Тук е лесно. Няколко приятели, умножени по съответния коефициент бира и мезета, няколко часа усилен труд и после парти за добре дошъл в България!

Успех на всички!

автор: Пламен Костадинов

 

Коментари

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com