Как да стартираш в България?

Категории: Експертни статии | Публикувано на 16 януари 2017

 

Как да стартираш в България?

 

Сигурно не веднъж сте чували репликата “В България бизнес не може да се прави“. Аз лично я бях чувала десетки пъти.

Споделям моя опит, как стартирахме Escreo.

 

Превърнете се в човек, който може да стартира бизнес

 

Стартирането на бизнес не беше самоцел за мен. Напротив – фокусирах се върху личностното си и професионално развитие. Работих в неправителствения сектор, където се запознах с много и различни хора. Докоснах се до различни сфери на работа – управление на проекти, организация на събития, работа с хора. Развих презентационните и комуникационните си умения. През 2013 г. участвах в програма финансирана от Америка за България “Summer entrepreneurship program” – 5 седмици в САЩ. Там имахме възможност да посетим иновативни start-up компании и да получим образование по предприемачество в Babson. Запознах се с Искрен и Ясен, с които по-късно започнахме да работим заедно.

Извод: Бъдете търпели. Всеки има история зад гърба си, която го е довела до успеха. Положете основите на вашата история като изпробвате разнообразни дейности с различни хора.

 

Гледайте с широко отворени очи

 

Наблюдавайте света около вас, защото той съдържа безброй проблеми. А всеки проблем е възможност за откриване на решение = бизнес. Най-добре е да идентифицирате проблем, който засяга голяма група от хора. Опознайте тези хора, разберете повече за техните болки и се опитайте да създадете продукт/услуга, с която да направите техния живот по-добър. Захванете се със сфера, която истински ви вълнува, за да сте максимално ангажирани за дълъг период от време. Повярвайте ми, периодът ще е дълъг.

Извод: Първо опознайте себе си – какво ви дразни, какво ви ядосва, какви са тенденциите. После тествайте с колеги/приятели дали и те споделят вашите емоции. После тествайте дали са готови да си платят, за да не се ядосват. Ако отговорът е да, поздравления – вече имате поле за изява.

 

Открийте хората, с които искате да стартирате
 

Заобиколете се с хора, които споделят вашите ценности и визия. Банално, но изключително необходимо за създаване на бизнес.

Пътят нагоре е стръмен и дълъг и е добре да се обградите с хора, които допълват вашите качества и умения, хора, на които може да разчитате, да се доверите. Приемете съоснователите си като приятел, семейство, съпруг/а – принципът е същият. Много вероятно е да се случат спънки, проблеми и ако не може да се сработите в ядрото, трудно ще устоите на външния враждебен свят.

Извод: Екипът надъхва и мотивира! Отделете му нужно внимание.

 

Валидирайте действията си

 

Какво направихме ние? Вдигнахме  дървен сайт и първият ни клиент се обади изневиделица – интересуваше се живо от продукта. Това ни даде донякъде нужната валидация, че продуктът има потенциал. Предложихме го на други компании, те го купиха и така колелото се завъртя. Кандидатствахме за финансиране в eleven и започнахме да структурираме процесите в работата си. Докато бяхме част от програмата на eleven участвахме в редица обучения за „design thinking“, където тествахме хипотези с разнородни групи клиенти. За нас в началото голямо предизвикателство беше да идентифицираме точно профила на нашите клиенти. Процесът на валидация не стига дотук – важно е постоянно да комуникираш със своите клиенти, да разбираш техните нужди и потребности, да слушаш обратната връзка и да се адаптираш.

Извод: Приемай винаги, че не си най-умният в стаята – питай, питай и пак питай.

 

Наблегнете на продажбите и не забравяйте маркетинга

 

Има примери за страхотни продукти, които бързо умират. Предприемачите се фокусират върху създаването на иновативен продукти и забравят, че той трябва да се продава. Това е не по-малко важна част при създаване на успешен бизнес. Наемете гуру в продажбите – в началото ще бъдете вие самите, създателите на компанията и вие винаги ще бъдете най-добрите търговци в компанията, но в последствие ще е нужно да делегирате.

Относно маркетинга: промотирането на Escreo започна с лични контакти и мрежа от клиенти – нашите клиенти се превърнаха в посланици на бранда и ни препоръчаха на техни партньори/клиенти и т.н. От друга страна няколко български медии ни изтреляха – Капитал, entrepreneur.bg.

След това започнах да организирам различни бартери с блогъри, асоциации, партньори – те ни помогнаха да се представим пред по-голяма група от хора. Свързахме се със споделените пространства и места за събития в София, където има голям човекопоток и така достигнахме до иновативни международни компании. Участията в събития и изложения също спомогнаха за създаване на личен контакт и по-добро представяне на продукта, защото в началото хората не разбираха, какво точно предлагаме и как това ще направи тяхната работа по-успешна.

Извод: Иновативният продукт сам по себе си не гарантира успех. Напротив – полагаш усилия първо да образоваш аудиторията си, после да представиш предимствата си пред алтернативите и това отнема ресурс – човешки, времеви, финансов. Силен бранд не се създава лесно, бързо и евтино. Нужно е много постоянство, хъс и рискови ходове!

 

А сега накъде – вместо заключение

 

2017 е пред нас. Стартираме с анализ на 2016. Така че преди да погледнете напред, обърнете за малко поглед към изминалата година? Кои бяха събитията, които ви разтърсиха, проблемите, с които се сблъскахте и хората, с които работихте и се забавлявахте.

Може би и за вас планът за 2017 е предначертан?

Елена Николова е съосновател, и отговаря за маркетинга, на Escreo – стартираща компания, която помага на хората да се изразяват по-лесно, като им позволява да пишат и рисуват по стените. Част от организацията на Rails Girls Sofia. Обича тениса, пътешествията, а от време на време и пише в своя блог “Stubborn penguins can fly“.

Коментари

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com