Гид на новодошлия: Как да се храним здравословно в България

Категории: Гид на новодошлия, Експертни статии, | Публикувано на 6 December 2017

Как да се храним здравословно в България е една от темите в Гид на новодошлия – книжка с полезни статии за завръщащи се в България. Можеш да го изтеглиш безплатно тук. Автор на статията е Маги Пашова.

Където и по света да сте живели през последните години, вероятно сте станали свидетел на две паралелни и парадоксално отричащи се тенденции:

– растящият брой на хора със затлъстявания и хронични незаразни болести като диабет, автоимунни състояния, сърдечно-съдови проблеми и други, за които допринасящ фактор е неправилното хранене и

– нарастващият интерес към т.нар. здравословно хранене, био продукти и супер храни, появата на нови производители, търговски обекти, заведения за здравословно хранене изобщо на цял един нов пазарен сегмент заедно с обслужващата го инфраструктура.

Къде сме ние?

България не прави изключение в тази област. По данни на Националния Център по Обществено Здраве и Анализи (НЦОЗА) у нас се наблюдава тенденция на увеличаване на наднорменото тегло и затлъстяването сред цялото население, включително при децата. България е 5-та в Европа по брой на деца с наднормено тегло.  Като основна причина за смъртността в страна се очертават сърдечно-съдовите заболявания, които са свързани с храненето и затлъстяването. Увеличава се и заболеваемостта от диабет, включително при децата, а както е известно при диабета затлъстяването е основен рисков фактор.

Основни причини за това положение са нездравословното хранене и заседналия начин на живот. Населението у нас като цяло има нездравословен модел на хранене с висок прием на мазнини и добавени захари, много висока консумация на сол, както и риск от дефицити на голям брой витамини и минерали. Широко се консумират храни, богати на транс-мастни киселини. Още от ранните училищни години децата имат редовно висока консумация на захарни изделия и шоколад (повече от 5 пъти седмично), а през последните години тревожно се увеличава потреблението на газирани и енергийни напитки от подрастващите.

Паралелно с тази негативна тенденция обаче през последните 10 години в страната ни бурно се развива и обратната на нея – на засилен интерес към здравословното хранене и повишена консумация на полезни, чисти и качествени храни. Според независимо интернет проучване, повече от 50% от респондентите са заявили, че сега се хранят по-здравословно в сравнение с периода отпреди 2-3 години, а други 40% не са променили или влошили начина си на хранене.

Двигател на интереса към здравословното хранене са хората с по-високо образование и доходи, които се информират за връзката между храната и здравето, майките с малки деца, които осъзнават значението на чистата и пълноценна храна заедно с изграждането на полезни хранителни навици от ранна детска възраст, а също така и хората със специфични здравословни проблеми (алергии, непоносимости, автоимунни заболявания и др.), които следват интегративен подход на лечение и се придържат към определен режим на хранене (напр. без глутен, без млечни, без пестициди и т.н.)

Какво значи “здравословно хранене” в България?

Добре е да се има предвид, че концепцията за “по-здравословно” хранене в България включва много и различни определения. За някои тя се свързва с придържане към определен рестриктивен модел на хранене като веган, палео, суровоядство, хранене без захар, консумация само на био храни и т.н., за други се свежда до включването в менюто на повече плодове, зеленчуци и риба, както и на ограничаване на захарта, хляба, газираните напитки и храната от заведения за бързо хранене.

За все повече хора обаче “по-здравословно” означава по-качествена храна с гарантиран произход. Това са информираните потребители, които четат етикетите, избират откъде да пазаруват и гледат на храненето си като на инвестиция в здравето.

В страната ни се възвръща  интересът към домашно отгледаната и приготвена храна и дори към приготвянето на домашна зимнина – нещо от което повечето млади хора се бяха отдръпнали тотално в годините на прехода. Много семейства с малки деца предпочитат да пазаруват плодове, зеленчуци, месо и млечни продукти от малки производители, ферми за пасищни животни и фермерски пазари. Подобен род пазари започнаха да се провеждат преди няколко години в София и вече са нещо обичайно за столицата и по-големите градове в страната.

Постепенно расте и интересът към био продуктите, макар все още хората, които редовно пазаруват био храни да са по-малко от 10% от населението. Т.нар супер храни като киноа, чия, амарант, ленено семе и др. и все повече навлизат в потребителската кошница и кулинарния бит на модерните домакинства.

Въпреки появата на голям брой специализирани търговски оператори за продажба на здравословни и био храни, все още основни места, откъдето се купуват такива храни са специализираните щандове на големите хранителни вериги. Следват ги обособените био магазини, а  все по-често щандове с био и/или супер храни се появяват и в по-малки квартални магазини. Увеличава се и оналйн предлагането на такъв тип храни, но за момента покрива по-малко от 10% от потреблението.

Увеличеното търсене е причина и за все по-голямото предлагане на здравословни храни на българския пазар. Ако допреди 10 години предлагането беше силно ограничено и основно за сметка на вносни стоки, днес в страната оперират все повече местни доставчици – земеделци, фермери и производители на био и здравословни храни.

Много от тях са тръгнали по този път с малки стопанства или търговски обекти, водени преди всичко от желанието да подобрят собствения си начин на хранене. Само за няколко години пионерите на пазара успяват да разширят размерите на начинанието си, превръщайки го в успешен бизнес.  Част от тези производители освен за местния вече произвеждат и за чуждия пазар като успешно налагат продуктите си в Европа и трети страни.

 

Добрите примери

Ярък пример в тази насока са суровите десерти Рообар. Техни създатели са Анита и Калин, които са сред първите собственици на био магазин у нас. през 2010 г Анита създава рецепта за сурово барче, което бързо става любимо на клиентите в магазина. Мотивирани от успеха на десертчето, двамата намират партньор, с който да разширят производството и 7 години по-късно Рообар е световен лидер в категорията био десерти с над 1 млн продадени барчета на месец в над 50 държави на 5 континента. Към екипа на компанията в София се присъединяват хора учили и/или работили в Англия, Шотландия, Германия, Дания, Испания,Америка. Офисът им е един от най-креативните в София, а в допълнение си имат собствена вегетарианска кухня – Столова by Roobar, където всеки служител може да закусва и обядва.

Друг вдъхновяващ пример е марката Harmonica, под която се произвеждат редица био продукти за нашия и чуждия пазар, но най-категорично името се свързва с био мляко и млечни продукти. Историята на Harmonica започва с едно пътуване. През лятото на 2005 известната българска тенисистка Маги Малеева заедно с трима приятели, решава лично да се убеди, че в Троянския Балкан са се появили и работят две био кравеферми. В такова кратко пътуване и срещата с фермерите се ражда идеята за Harmonica.

За този момент Маги си спомня: “Започнахме Harmonica преди всичко заради себе си. Имахме нужда да преоткрием забравения вкус на истинското кисело мляко, бялото саламурено сирене, традиционния кашкавал. Искахме нашите деца да се хранят с най-полезната и вкусна храна, такава, каквато се е правила тук през вековете. Искахме да сме сигурни, че в нея има само чисти и полезни съставки.”

Десет години по-късно Harmonica има портфолио от над 80 продукта, изнася в 15 страни и продължава да разширява асортимента си с нови представители на истинската храна.

Още един интересен представител на новото здравословно производство в България са сладоледите с марка Coppa della Magga.Те съдържат само висококачествени съставки сред които истинско прясно мляко и сметана, а за подсладител използват възможно най-здравословния вариант, а именно стевия. Преди година марката пусна и първия български веган сладолед на основата на кокосова сметана, а тази година изборът беше допълнен и от два нови вкуса. Въпреки че марката се предлага в над 15 български града, подобно на предишните 2 примера, голяма част от производството е насочено за износ.

Хубавите примери не свършват дотук и списъкът може да бъде продължен, но това, което обединява новите производители и техните продукти, е стремежът към по-чисти и натурални съставки, запазване на полезните свойства и автентичния вкус на храните, възпитание у потребителя на здравословни хранителни навици.  В момента  повечето български производители на био и здравословни храни възприемат начинанието си не само като бизнес, но и като начин на живот, с което печелят доверието на потребителите си.

 

Противоречието

След всичко това логично възниква въпросът как при успешно развиващия се пазар на здравословни храни и безспорния интерес към тях, расте и броят на хората със затлъстяване и здравословни проблеми, за които стана въпрос в началото на текста.

В известна степен това разминаване може да обясним със социалното, териториално и дори възрастово концентриране на хората с интерес към здравословното хранене и начин на живот. Този интерес е най-засилен сред населението на възраст между 25 и 44 години, с образование и доходи над средните, и живеещи предимно в големите градове. Така например 60% от потреблението на био продукти в страната  е концентрирано в София и градовете с население над  100,000 души.

Като цяло все още битува схващането, че да се храниш здравословно е скъпо и това в известна степен е вярно що се отнася до сертифицирани био продукти, чиято цена в някои случаи надвишава двойно и тройно цената на не-био еквивалентите им. Но също така е вярно, че при засиленото предлагане през последните години, цените на качествените храни било то био или не, вървят надолу и стават достъпни за все по-голям кръг хора.

Поглед в бъдещето

На този етап пазарът на здравословни храни в България не е достигнал точката си на насищане и е нормално да очакваме да продължи да се развива. Това следва да се отрази още по-благоприятно на цените и на достъпността на стоките.

Успоредността с това ще продължава да расте и информираността на потребителите, за която допринасят информационни кампании на самите производители, нa неправителствени организации като инициативата Food Revolution Bulgaria, на наши и чужди интернет портали и други медии.  В действителност информираният потребител гледа на покупката на качествена храна не като на изразходени средства днес, а като на спестени средства от лечение утре.

С оглед на тези процеси можем да се надяваме, че в бъдеще все повече хора в България ще подобрят качеството си на хранене и ще заживеят по-активно и здравословно, което на свой ред ще промени негативната тенденция за увеличаване на броя на хора със затлъстяване и ще помогне за изграждането на позитивен пример за активна лична грижа за здравето сред децата и младите хора, а и за цялото общество.

Коментари

  1. George

    Също има и FarmHopping – онлайн алтернатива за доставка на различни храни от цялата страна директно от фермите и производителите. Сайта им е farmhopping.com.

Leave a Reply

Tuk-Tam Copyright 2016. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com