Наръчник на социалния предприемач в България е една от темите в Гид на Новодошлия – дигитална платформа, която предоставя обективна информация и съдържание на всички хора Тук или Там, които ценят връзката с България.
Автор: Обединени идеи за България
Макар че у нас все още липсва силно изградена екосистема от стартъпи със социална насоченост, в България има поле за нейното развитие. Успешни примери, вече доказали това, са фондация “Заслушай се”, която предоставя дигитални услуги за хората с увреден слух, както и мрежата на “Хлебни къщи”, която наема и обучава хора от уязвими групи, наред с провеждането на редовната си програма от обучения.
Социални предприятия
Социалните предприятия се отличават от традиционния вид бизнес в това, че в тяхната основа е залегнала идеята за разработването и маркетирането на продукт или услуга, която носи осезаеми ползи за определени обществени групи. Създадените по този начин печалби не се преразпределят към собствениците на предприятието, както обикновено се случва, а вместо това се реинвестират обратно в бизнеса или в подкрепа на обществените групи, които предприятието таргетира.
Ако и вие имате идея за социален стартъп, първата стъпка към нейното реализиране е валидиране на вашия бизнес модел. Важно е да се свържете с таргет групата, която ще купува или използва вашия продукт или услуга, и чрез обстойно проучване сред нея да се уверите, че наистина има печеливш пазар за вашата идея. За целта най-добре е да създадете опростен прототип на вашия продукт и да се опитате да го продадете в ограничена бройка, след което да го подобрите на базата на обратната връзка, която получите.
Съмишленици, ментори и партньори
След като успешно тествате своята идея и опознаете по-добре пазарната си ниша, е важно да намерите съмишленици, ментори и партньори, които да ви подкрепят. В случай че търсите хора, които да допълнят вашия екип, или просто искате да научите повече за социалното предприемачество, не пропускайте да се запишете за участие в най-големия форум за социални иновации в България “Идеите — това сме ние”. Може също така да се включите в някоя предприемаческа организация като Start It Smart или пък да се възползвате от различните нетуъркинг инициативи, целящи да свържат хората с кауза, като например Социалните понеделници, организирани всеки месец от JCI Bulgariа.
Източници на финансиране
Разбира се, една от основните пречки, на които се натъкват всички стартиращи предприемачи, е намирането на подходящ източник на финансиране. В случай че и вие търсите начини да финансирате бизнеса си, може да се включите към обучителната програма към Центъра “Ринкър” “Rinker’s Challenge”. Други възможни източници на финансиране включват корпоративни дарения на компании с развито чувство за социална отговорност, както и така наречените crowdfunding кампании. Независимо по какъв начин наберете стартовия си капитал е важно да разработите финансов модел, който да е устойчив във времето. Това значи, че вашето предприятие не трябва да разчита само на еднократни дарения, а трябва да може да се самоиздържа и разраства чрез продажбата на продуктите или услугите, които създава.
Въпреки че извършването на социална предприемаческа дейност е своеобразно предизвикателство, у нас има условия за успешното ѝ развитие. Заелите се с тази задача получават допълнителна доза мотивация и удовлетворение, защото знаят, че от усилията им има реална нужда и съответно измерим социален резултат.
Гид на новодошлия е безплатна платформа за всички. Ако имаш желание и възможност, можеш да ни подкрепиш с дарение, за да продължим да добавяме нови статии към него и да помагаме на завръщащите се българи. Ако имаш коментари или предложения за теми, които мислиш, че трябва да включим в Гида, пиши ни на guide@tuk-tam.bg