Гид на новодошлия: Как да се справим с обратния културен шок

Категории: Блог, Гид на новодошлия, Експертни статии | Публикувано на 26 юни 2018

Тази статия е една от темите в Гид на новодошлия – книжка с полезни статии за завръщащи се в България. Можеш да го изтеглиш безплатно тук.

Автор: Роза Филева-Хаджова, http://ariadne-psy.bg

Промените в живота ни, дори и да са очаквани, често имат негативен ефект. В класацията на най-стресовите събития на първо място са загубата на близък човек, наред със сватбата и раждането на дете. Както хубавите, така и лошите моменти от нашия живот променят цялата картина на досегашното ни съществуване. Заминаването на ново място или завръщането вкъщи е това, което ни кара отново и отново да пренареждаме картата на живота ни, да се адаптираме в новата ситуация.

Дори завръщането у дома да е дългоочаквано събитие, то може да има изключително силен негативен ефект, не само защото е своеобразен културен шок, а защото е стресор с мощен ефект върху душевния баланс на човек.

Понякога реакцията към промяната в средата е по-тежка, отколкото очакваме, и може да доведе до влошаване на функционирането ни в различни области – намаляване на социалните контакти, конфликтни междуличностни отношения, проблеми на работното място, мрачно настроение, трудности със съня. Стресът като резултат от житейски събития или като обратен културен шок е изключително опасен враг не само на здравето, но и на самочувствието, положителната нагласа за света, надеждите за бъдещето. Засяга личността ни във всички нейни аспекти. Постепенно завладява съзнанието и най-кошмарно става, когато проникне в съня ни и наруши душевната ни хармония.

И все пак да не забравяме, че в забързаното ни ежедневие стресът е неизменна част и човек се учи да се справя с него с течение на времето.

Факторите, които оказват влияние върху това доколко човек реагира на стреса, могат да включват икономически условия, наличие на социални помощи, професионални и развлекателни възможности, социални умения, генетична предразположеност и ефективни стратегии за справяне.

Как да се справим с обратния културен шок и какви защитни стратегии да изградим, за да се предпазим от него? Начините за справяне с обратния културен шок са различни за различните хора, но помислете за следните стратегии:

  1. Направете план. От изключително значение за това как ще се справим със стреса е какво количество е той. Затова когато планирате завръщането си у дома, опитайте се този процес да бъде възможно най-плавен и спокоен. Ако до последния момент сме работили, стегнали сме куфарите и сме се забързали за летището, то никак няма да е чудно, че всичко това е съпроводено с голямо напрежение и натоварване. В такива случаи се наблюдава припряност, забързани движения и резки жестове, гневливост и раздразнителност. Това е естествена последица от рязката промяна, която сме направили – от едно съвършено различно място, култура, социални роли, привички и правила, към друго, макар и познато, но с нови обстоятелства. Да, когато не сме имали време да се подготвим, културният шок е по-голям, адаптацията по трудна, а нивата на стрес по-високи.
  2. Станете доброволец. Правете нещо, което ви дава усещане за постижение, удоволствие и цел всеки ден. Добрата кауза придава още един смисъл на съществуването ни.
  3. Предишен опит. Свържете се с предишния си житейски опит и помислете за ефективните стратегии за справяне, които сте използвали преди.
  4. Изправете се пред проблемите. Неминуемо пред нас ще възникнат множество неочаквани ситуации. За жалост доста рядко очакванията не биват оправдани от средата. Затова вместо да кроите стратегии как да избягвате проблемите, то се научете как да се справяте с тях.
  5. Свържете се с други хора, преживели подобни на вас неща. Все повече българи се завръщат от чужбина, търсейки реализацията си у нас. Те могат да бъдат силен източник на подкрепа. Споделянето на това как се чувствате с други хора, откликващи на проблемите ви, понеже го усещат и на свой гръб, има доказана терапевтична сила.
  6. Научете се да приемате комплименти. Доста хора споделят неудобство, когато някой им направи комплимент. Начинът, по който се оглеждаме в чуждите очи, подобрява самочувствието ни и ни изгражда реалистична представа за силните ни страни.
  7. Свържете се със семейството си. Подхранвайте добрите взаимоотношения, защото връзката с корените е това, което ни дава сигурност и увереност, чувството, че не сме сами и загубени.
  8. Предупредете приятелите си за завръщането си. Социалните контакти са другият важен стълб за самочувствието ни. Приемайки и давайки помощ, у нас се изгражда усещането, че сме значими.
  9. Релаксирайте. Масажът тонизира нашето тяло, а в съчетание с маслото от розмарин във ваната може да постигнем ободряващ ефект не само върху тялото, но и върху мозъка ни и нервната система. Доказано е, че йогата и автогенният тренинг значително намаляват нивото на стрес и ни правят по-трудоспособни, по-ефективни в нещата, които вършим. Упражненията за релаксация са чудесен начин за възвръщане на вътрешния баланс на организма и психиката ни. Друг интересен факт е, че ритъмът на сърцето се синхронизира с музиката. Когато сме напрегнати, е добре да послушаме 15-тина минути успокояваща музика, да попеем, да се откъснем от стресиращата реалност.
  10. Мед и чай от джинджифил. Има много статии за ползите от употребата както на меда, така и на джинджифила и затова няма да се спираме сега на тях. Не се колебайте – направете си чай с мед!
  11. Спорт. Това е чудесен начин за разтоварване от стреса. Изследванията показват, че физическите упражнения, съчетани с концентрация на вниманието, увеличават производството на нови мозъчни клетки, подобряват притока на кръвта и увеличават стойностите на допамина, а допаминът, както знаем, регулира редица неща като памет, емоции, удоволствие, учене, сън и настроение.
  12. Хранителен режим. Проучванията показват, че употребата на повече плодове и зеленчуци намалява симптомите на депресия, а редовната консумация на риба спомага за концентрацията. Може би не знаете, но това е и естествен начин за превенция на Алцхаймер.
  13. Отговорете на въпросите за себе си: Какво ме прави наистина щастлив? Кои са силните ми страни? Какво е това, което увеличава напрежението и как да го избегна?

Повечето хора се възстановяват от нарушения на адаптирането, без да останат симптоми, но съществува риск това разстройство да прерасне в депресия. Поради тази причина тези, които изпитват някои от симптомите, типични за разстройство на адаптацията, намират, че психотерапията – лечение чрез думи,  е полезен метод. Болшинството хора обикновено се нуждаят от краткосрочно лечение, поради характера на самото заболяване, но някои, които са изложени на чести и високи нива на стрес, могат да се възползват от по-дългосрочно лечение. В някои случаи е подходящо съчетанието на медикаментозна и психотерапия, като основната цел е облекчаване на симптомите и подпомагане на човек да постигне ниво на функциониране, сравнимо с това преди стресиращото събитие.

Изтегли целия гид 

 

Гид на новодошлия е безплатен за всички. Ако имаш желание и възможност, можеш да ни подкрепиш с дарение, за да продължим да добавяме нови статии към него и да помагаме на завръщащите се българи. Ако имаш коментари или предложения за теми, които мислиш, че трябва да включим в следващото издание на Гида, пиши ни на hey@tuk-tam.bg

Коментари

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com