Map Unavailable

Дата/Час
Дата(и) - 01/03/2014
11:44 am

Място
Център

Категория


copenhagenПо случай 1-ви март тук-тамовците в Дания решихa сами да изработят и раздадат мартеници из централните улици на Копенхаген. Доброволци от сдружението, които учат и работят в скандинавската страна, закичиха жителите и гостите на датската столица с традиционния български символ за здраве. Ето какво споделят за инициативата:

Повечето от хората, на които подарявахме мартеници, проявиха  интерес към българския символ и ни разпитваха за традицията. Някои дори сами държаха да си изберат мартеница от няколкото вида, които бяхме изработили. Срещнахме и няколко българи, които успяхме да зарадваме като им напомним за тази хубава първомартенска българска традиция, докато са толкова далеч от родината. Кампанията премина повече от успешно като за по-малко от 15 минути успяхме да раздадем всичките 150 мартеници. Дори и леко мрачното време не успя да ни попречи да се засмеем и да накараме хората по улиците да се засмеят заедно с нас.

MartenitsaЦелта на инициативата е да споделим с датчаните старовремската традиция, с която посрещаме пролетта, и така да популяризираме българската култура. България не е много известна сред жителите на Дания. Обикновените реакции на датчанин, запитан какво знае за България, са свързани с популярните ни летни и зимни курорти като Банско и Слънчев бряг.

Баба Марта е един от най-красивити български празници, тъй като белязва края на зимата и началото на пролетта. Подаряването на мартеница е още жест, който дарява щастие, и е един символичен начин да накараме хората в Дания да посрещнат месец март с усмивки на лицето.

Martenitsi_rabotilnitsaМартениците бяха ръчно изработени от доброволци, които сами осигуриха необходимите материали. Някои изработваха мартеници за първи друг, други пък подхождаха с отявлен майсторлък. Всички обаче се включиха с огромно желание да покажат и разкажат за този стар български обичай. Инициативата на „Тук-Там“ беше подкрепена и от група за народни танци „Дилмана“, които се включиха, както в самата изработка, така и в раздаването. Изработени бяха повече от 10 различни модели съчетали техники за изработка на мартеници от всички краища на страната. Всяка от мартениците е прикрепена към визитна картичка с повече информация за самата традиция.

Ето как протече самата кампания из централните улици на Копенхаген:

Кампанията ни беше отразена и в различни медии в България. БНР включи информация за събитието в Обедния Осведомителен бюлетин на 1-ви март. Боян Михайлов, един от организаторите на инициативата, пък разказа за инициативата в „Денят започва“ по БНТ.

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com