Леона Асланова: Всеки, който учи и се върне е част от промяната за България

Категории: Отразяване в медии | Публикувано на 23 май 2017

Материалът е публикуван в uspelite.bg и препубликуван от Тук-Там. Автор – Ивелина Червенакова.

 

Леона Асланова е експерт и консултант по иновации с над 10 годишен професионален опит. Основател е на Innovation Starter  първата специализирана агенция за иновации в България, на форума за иновации Innovation Explorer, в партньорство с Капитал и на Академия за иновации, в партньорство с водещите университети в България. През 2016 година открива и първата специализирана зала за обучения по иновации у нас – d.house Co-inventive Incubator в партньорство с развойния център на SAP в България.

Тази година, тя е част от външните оценители на фонда за стипендии „Иди, учи и се върни“  на сдружение на българите с опит в чужбина – Тук-Там. Тази година сдружението дарява 3 стипендии по 10 000 лева на българи, които искат да получат магистратура в чужбина и след това успешно да се реализират в България. С подкрепата на Bulgaria Air 3-мата стипендианти получават и двупосочен самолетен билет, за да отидат, учат и да се върнат в България. Кандидатстването е отворено до 24 май на www.fund.tuk-tam.bg

Завършила сте “Мениджмънт на иновациите” във Виена. Защо избрахте да се върнете и развивате в България?

Програмата, която аз завърших, беше платена и организирана от тогавашния ми работодател – Мтел, който даваше възможност на мениджъри в компанията да надградят образованието си, така че моето връщане не беше под въпрос. Това, което се случи впоследствие е, че тази програма промени нагласата ми за работа и аз исках да популяризирам това знание у нас и не можах да се успокоя, докато не го превърнах в свое поприще. Колегите ми не само ме подкрепиха, но и ме поощриха в намеренията и така създадох своя агенция за иновации.

Какво не достига на българските университети, за да не се налага да изпращаме учениците си в чужбина?

Интересен въпрос, който има две страни. Първо, всяко образование включва две допълващи се компоненти: знание и опит. Дори, да бъдат на световно ниво българските университети, а аз намирам, че част от програмите в някои факултети в тях са, те не могат да конкурират един международен опит в различна среда, който ти дава самостоятелност, контакти, мултикултурно преживяване – това е друг тип отвореност към света и въпросът не е едното или другото.

Ако аз мога да препоръчам опит, винаги би била препоръка за извън България, защото хора, които имат по-широк мироглед могат да допринесат повече за средата и у нас. Домографското образование вече отдавна за никого не е добра идея, затова трябва и университетите да предлагат повече партньорски програми с други образователни институции за обмен на опит, за студенти, преподаватели, от които всеки, който иска знание в мултикултурна среда, да може да се възползва.

Второ, за доброто образование са нужни високи цели и изисквания, и експериментална среда – ето в това са наистина лоши нашите университети. Виждам курсове и библиография на преподаватели, които не са обновявани с десетилетия, сякаш и знанието и света са спрели заедно и заради тях. Виждам липса на високи критерии при оценяването, при изискванията, с цел да се запазят субсидирани бройки. И най-вече, това което всички чуваме е тишина, когато става дума за образователна реформа от местата, в които би трябвало отдавна вече в България да има революция по темата – университетите. Това е плашещо. Те би трябвало да изискват, да отвоюват реформата, а не да търпят образователна нищета, наложена от държавната администрация.

Никога няма да разделям или да считам обаче, някой завършил в чужд университет за по-умен или по-способен от друг студент, завършил у нас. На финала на образованието винаги има по-голямо значение не какво знаеш, а какъв човек си станал.

Преподавате и водите лекции в български университети. Притежават ли студентите иновативно и критично мислене?

Иновативното и критичното мислене се учи, така както се учи математика или български език. Да, намирам че студентите, с които работим заедно в последните 3 години напреднаха много в тази посока. Но този тип знание категорично трябва да влезе в програмите от 1 клас в основното и средното образование масово.

Кои са Вашите добри примери, които Ви водят напред в живота?

Възхищавам се искрено на хора, които могат да жертват себе си в името на друга значима цел. Във времена, в които “историята призовава”, всеки сам решава дали да води обичаен живот или да води изключителен живот. Много малко български политици биха привлекли погледа ми с почтеност или последователна работа, но следя реформите, които въвеждат кметиците на Париж и Рим, в момента новия тип стартъп партии, които възникват в Европа и промяната на източните режими с огромен интерес.

„Искаме да успееш“ е мотото на тазгодишната кампания на фонда „Иди, учи и се върни“. Защо подкрепяш фонда на Тук-Там и искаш българите да успеят?

Не бива да се залъгваме, всеки един от нас е носител на имиджа и успеха на България. Всеки оставил добро впечатление студент извън страната, носи позитиви за името на страната си. Ако успехът е това, да извадим името на България от мрачните хроники, корупционните скандали, сивия бизнес и лошите образование, здраве, социален статус, начин на живот, отношение към възрастните хора, това е единствения начин. Всеки, който учи и се върне, за да допринесе със знанието, опита, контактите си за развитието и подобряването на средата у нас е част от тази голяма промяна за България. А тя се случва, видимо е, че се случва и именно сега е моментът да се ускори.

Коментари

Tuk-Tam Copyright 2018. Designed with love by Despark. Developed by Hlebarov.com